dinsdag 1 mei 2012

# 69 - Foto's Terra - deel 1

Ik heb een externe harde schijf met een opslagruimte van 1 terrabyte, wat dus 1000 gigabyte is. En dat is weer 1000x1000 mb. Ehm, zoiets. Ik noem hem gewoon terra, vind ik leuk. Als je een film download, is het vaak rond de 700 mb. Dus ga maar na hoeveel er op kan. Ik heb op de mijne foto's staan, en muziek en filmpjes (zelfgemaakt en gedownload).



Al met al, een bakje vol met dingen! En dat bakje heb ik opgeruimd. Omdat ik het gevoel heb dat hij een dezer dagen wel eens kapot kan gaan, hij is tenslotte al 5 jaar oud, heb ik al mijn foto's op mijn laptop gezet. Daarna heb ik alle foto's nagekeken, niet zozeer welke ik wil houden en welke ik niet wil houden, maar meer van: hey, heb ik die niet al in 3 andere mapjes zitten op mijn laptop. En dat kwam best vaak voor.

Nu zijn alle foto's in tweevoud (als het goed is). 1 map met foto's op mijn laptop (onderverdeeld in jaartallen en dan weer maanden), en 1 map met dezelfde foto's op mijn terra. Op die manier heb ik ze voor de zekerheid veilig gesteld. Tenminste, het moet raar lopen als zowel mijn terra en laptop in 1x stuk gaan, dus dan moeten ze voor de extra extra zekerheid misschien nog op een andere computer worden gezet. Ach, als ik ze straks (grotendeels, degene die ik wil houden) in fotoboeken heb, dan maakt het niets meer uit natuurlijk.

Ik ben een fotofreak. Ik heb veel foto's gemaakt in mijn nog maar jonge leven. Veel heb ik daarvan al weer verwijderd, veel ook niet. Omdat het hier niet stopt, ga ik binnenkort nog wel eens alles per map nalopen, om te zien welke echt verwijderd kunnen worden en welke ik hou. Waarom zou ik 5 foto's moeten bewaren van hetzelfde moment waarop dochterlief op haar 1e verjaardag een kadootje uitpakt? 1 lijkt me meer dan voldoende. Dus dat wordt nog een klus op zich, maar niet voor nu. Doel van nu was alles veiligstellen. En dat heb ik gedaan.

Nog wat cijfertjes, ik heb zo'n 18 gb aan foto's verwijderd. Dit komt neer op zo'n 10.000 foto's. Ehm, okay. En dit zijn alleen nog maar de dubbele foto's. Ik vind het te gek voor woorden. Ik heb nu al zin in deel twee van dit opruimklusje, alles verwijderen wat overbodig is. Wat ik tegenwoordig doe, is zo weinig mogelijk foto's maken. 1 foto van een bepaald moment is genoeg. Het wordt nog wel wat met mij ;-)

4 opmerkingen:

  1. Zo, wat knap! En betr. veiligheid: ik ken iemand bij wie is ingebroken, en ze hebben de laptop én de externe harde schijf (ondanks goed verstopt) gestolen. En als er brand uitbreekt, dan kun je natuurlijk alle fotoboeken en alle digitale foto's verliezen. Om het echt safe te hebben zou je nog een kopie bij iemand anders in huis moeten bewaren. Of "op een cloud"...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tegen brand en inbraak is het lastig een sluitende oplossing te vinden.
    Een goed inbraakalarm en rookmelders, maar dat gaat misschien wat ver voor je terra. Ik vind het weer een prima geklaarde klus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw, das wel een grote opruimactie, maar ook wel lekker. En herinneringen genoeg op de plaat vastgelegd hoor ik wel, altijd leuk hoor. Ik kijk ook nog steeds graag foto's van vroeger, van voorgaande vakanties enzo terug (al dan niet digitaal).

    Maar top-klus weer in elk geval.

    BeantwoordenVerwijderen