dinsdag 17 april 2012

# 60 - Administratiezaken

Wederom een administratie blogje. Ditmaal over het opruimen van te hoge rekeningen, oftewel, besparen en bezuinigen. Daar zijn we al een poos mee bezig, maar misschien kan het nog ietsjes meer! Al denk ik soms wel eens, hoe kun je nog meer bezuinigen als je al zo zuinig aan doet met alles.




Water
Met het overzicht van vorig jaar erbij, en de watermeter, optellen, vergelijken, kom ik erachter dat we (hoogstwaarschijnlijk!) geld terugkrijgen (ik gok op een 40 euro) op onze waterafrekening. Dat is mooi meegenomen! Onbewust bezuinigd op het water. Maar goed, het is een voorspelling, qua gebruik zitten we in ieder geval lager als voorgaand jaar.

Gas en licht
Begin deze maand heb ik het voorschotbedrag voor gas en licht aangepast, 7 euro minder per maand (toch even 84 euro per jaar). We gebruiken minder, gas en licht is wel iets waar we bewust op bezuinigen. Maar ja, op zo'n koude winter had natuurlijk niemand gerekend. Laten we dan maar hopen op een prettige zomer, niet te koud, en niet te warm (want aircogeval).

Digitenne
Ik had er al over geblogd, maar ik werd vanavond gebeld door KPN, en het is nu bevestigd. Mevrouw wilde al een afspraak plannen om deze week het kastje en de antenne op te halen, maar ik zei dat het na de 17e mei mocht, omdat we er nu toch nog voor betalen? (Geniepig hoor). Kostenbesparing, 9 euro per maand, dus 108 euro per jaar.

Auto
Vorige week de auto opgehaald na de APK, nou dat was me een gezellig gesprek. De auto is nodig aan vervanging toe. We willen zuiniger rijden (lagere benzinekosten) en een kleinere auto (minder belasting), dus de komende tijd gaan wij op zoek naar de perfecte auto voor een gezin van 4. Maar wel goedkoop, want ja, het geld groeit ons niet op de rug ;-) Voor nu kosten, maar voor straks minder maandelijkse kosten. (Eigenlijk zou ik het liefst op de fiets naar mijn werk willen, maar ik zie het niet zo zitten om 30km heen en 30km terug te fietsen. Bij mijn vorige werk woonde ik eerst op 15km afstand, dat was best fijn elke dag fietsend naar het werk te gaan).

Vakantie
Dat doen we maar niet dit jaar. Tsja, er moet een nieuwe auto komen he. Al kan het maar zo zijn dat ik de week voor mijn vakantie (ja ik neem wel gewoon 2 weken vrij in de zomervakantie van zoonlief) ineens een goedkope lastminute zie staan (en met lastminute bedoel ik een vakantiewoning in La Hollandia). We zullen zien, ik stel me vast in op een zomer zonder vakantieplannen, dan kan het alleen maar meevallen! Kostenbesparing: wie zal het zeggen. :D Toch wel rond de 500 euro denk ik zo.

Pinkpop
En als we dan toch bezig zijn, vriendlief en ik gaan niet naar Pinkpop dit jaar, en overigens ook niet naar Lowlands (alsof je daar nog kaarten voor kunt krijgen tegenwoordig) (al begint het weer te kriebelen, ik wil! maar we doen het niet!) dus daar besparen we ook al een kleine 500 euro (300 alleen al voor de kaarten).

Bol.com
Tot nu toe heb ik met de verkoop van (studie)boeken op bol.com 40 euro ontvangen, als ik daar dan nog de verzendkosten vanaf haal, blijft er zo'n 20 euro over aan verdiensten. 1 boek heb ik kunnen afleveren, de koper bleek in een naastliggend dorp te wonen. En 1 boek heb ik als pakketpost moeten versturen. Al met al heb ik 9 boeken verkocht, 9 boeken die ik anders naar de kringloop had gebracht zonder dat ik er iets voor had ontvangen. Toch mooi meegenomen!

(Uitgaan
Doen we niet zo vaak, maar vorige maand zijn vriendlief en ik naar een rockavond geweest in ons dorp. We hebben natuurlijk wel geld uitgegeven aan drankjes, maar de entree was gratis voor ons, want 2 vrijkaarten. Toch weer 20 euro bespaard!)

Kijk, dat zijn mooie besparingen. Nu slim zijn en deze kostenbesparende bedragen wegzetten op een spaarrekening, zodat we straks onze nieuwe auto kunnen bekostigen. :D






11 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook wel een sport om op vanalles en nog wat te bezuinigen. En dan liefst op een manier dat je er eigenlijk weinig last van hebt. En ook al doe je zuinig aan, het grappige is dat er gaandeweg ook steeds toch nog wel dingen te bedneken zijn waarop bezuinigd kan worden. En soms kun je ook slim sparen. Ik heb ontdekt dat de rente die ik bij de supermarkt op kooppunten krijg hoger is dan de rente die ik op een spaarrekening krijg. Ik kwam er toevallig achter omdat ik voor de zelfscan een klantenkaart moest aanschaffen en daar een foldertje bij kreeg. En vanaf dat moment koop ik bij mijn boodschappen kooppunten. Ze zijn ongeacht het aantal in te leveren tegen contant geld met 6% rente dus dat is best veel. En dat zelfscannen levert me ook geld op merk ik. Sinds ik tijdens het boodschappen zie wat het totaalbedrag is ben ik me (nòg) bewuster van de prijzen en word ik nog kritischer. En dat is dan toch maar mooi verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat met die spaarpunten wist ik al. Had ik bij Marieke Henselmans gelezen. En je spaart ook nog eens vrij pijnloos. En dan komt er ineens uit het niets een leuk bedragje jou kant uit. ☺

      Maar dat zelfscannen wist ik nog niet. Nog nooit gedaan. Maar dat ga ik zeker uitproberen. Ook hoorde ik van mensen die de boodschappen via internet bestellen veel goedkoper uit zijn. En dat ondanks dat alle producten via internet meer kosten(!). Het zit'm waarschijnlijk erin, dat je niet verleidt wordt tot andere aankopen dan wat er op je lijstje staat.

      Verwijderen
    2. Koopzegels ken ik niet, we shoppen bij Lidl.

      Verwijderen
  2. Ben (jammer genoeg) nog nooit naar Pinkpop of Lowlands geweest. Maar ik had ook geen flauw idee dat het ZO duur is! We gaan wel naar een ander soort festival, wat veel goedkoper is. Hebben wij ongemerkt veel geld uitgespaard.

    Dat geldt ook voor rookwaren. Ik rook al jaren niet meer. Maar laatst stond ik achter iemand in de rij, die 2 pakjes sigaretten kocht, en er 14 Euro voor afrekende. Wat een hoop geld! Ik weet niet hoeveel die mevrouw rookt, maar als zij hier een week mee doet, dan besteed zij er 728 Euro per jaar aan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het voor mijn situatie uitgerekend. Aanschaf 2 kaarten PP + servicekst = 330 euro, voor LL is dit 390 euro. Maar als ik benzine er bij op tel, Friesland-Limburg = 102 euro. En naar Flevoland is dat 30 euro. Totale kosten PP = 432 euro en voor LL totale kst = 420 euro. En dsn nog drankjes en voedsel ;-)

      Verwijderen
  3. wat goed van je zeg :D
    ik ben een nieuwe volger van je en ik begin maandag ook met dit project.. misschien vind je het leuk om me terug te volgen! http://p365eenkastjeperdag.blogspot.com

    Liefs Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk zeg, ik ga je zeker volgen. Ik ben verslaafd aan blogs over opruimen en besparen, elke ochtend zit ik op de bank met mijn ontbijtje en iphone inspiratie op te doen. Welkom en veel succes met je blog en het opruimen!

      Verwijderen
  4. Over de pakketpost: stuur je de boeken met DHLforyou? Want dat scheelt weer met de PTT (hihi, ben helemaal niet ouderwets! ;)). Een pakket dat niet door de brievenbus past, kost 4,95 Eur. Bij de PTT kost het bijna 6 Eur.. Toch weer de moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ze hadden bij bol.com speciale zegel van dhl, die heb ik toen gebruikt. :-) meevaller

      Verwijderen
  5. Al met al toch forse besparingen, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen