maandag 19 maart 2012

# 44 - Ruimte onder servieskast

Ik zit met een gigantische opruimblock in mijn maag, je weet wel, dat wat schrijvers ook wel eens hebben, een writersblock. Alleen dan voor opruimers... Overal zie ik weer stapeltjes hoger worden, het witte kastje is weer eens aan de beurt geweest, want dat blijft een magneet. Her en der heb ik wat aangepakt, maar ik krijg nog niet helemaal voldoening uit mijn werk. Dus dan gooi ik het maar weer terug op de plek waar ik het vandaan heb gehaald. Wel iets minder, want er gaan wel dingen de kliko of oud papier bak in, maar het zijn geen klusjes waar ik een nummertje aan kan hangen. Vanochtend heb ik vriendlief gevraagd, "wat moet ik nou doen? Ik weet niet waar ik moet beginnen! Waar erger jij je aan?" Vriendlief antwoordde droog: 'de wasmand'. 'Ja, maar dat is niets voor mijn blog...' Dan doe je de servieskast, want ik kan de bananen niet meer kwijt'. Zo ongeveer ging ons gesprekje, via whats app, want ik zat op mijn werk, en hij zat thuis. Ja, we zijn erg modern, wij tweetjes. Maar goed. Vanavond heb ik eerst de wasmand opgeruimd, en nu zit ik al weer anderhalf uur achter mijn laptop te niksen met op tv de film met Whoopi Goldberg waarin ze een blanke zakenman speelt (love that actress!) en ik ga beginnen met mijn eerste klusje sinds een week... Aan het werk Maria!


Weet je nog, lang geleden, dat ik de gigantische boekenkast aanpakte en daarbij ook een deel van de servieskast? Blogje nummer 10. Toen zag het er zo uit:

Alles netjes naast elkaar...
 En dit is het nu... Foto vanaf mijn plekje achter de laptop.

Beetje rommelig
Dus dan alles maar leeghalen.
En dan krijg je dit binnen enkele seconden...

Netjes!
Dit is eigenlijk een beetje te netjes al zeg ik het zelf. Maar goed, snel leeg, maar waar is de troep dan gebleven? Inderdaad, op tafel.

Best veel zo...
En dan begin ik met opruimen. Eerst de schoonmaakspullen naar de voorraadkast (waar onderin schoonmaakspul ligt), de babyspullen naar de gang (die kunnen naar boven), parfum en deo en dergelijke eerst maar even naar de grote boekenkast (moet nog even goed uitgezocht). En he, tussen alle troep vind ik nog een zakje met waxinelichtjes. Die waren we al kwijt... Een aantal dingen weggegooid. En dan blijft dit vervolgens over. Een fruitschaal (ja vriendlief kan weer blij zijn!) en een speelgoedautootje met wisselgeld in de kieper, zodat we altijd kleingeld voor het grijpen hebben als er een collectebus bij de deur staat (met collectant).

Ik ben tevreden! Ik merkte afgelopen weekend ook op dat zodra de woonkamer opgeruimd is, mijn humeur al een stuk beter is en de chaos in mijn hoofd ietsjes minder wordt. Ik weet wel dat alles niet in 1 keer hoeft, maar we hebben wel een beetje een deadline om het voor het oog wat netter te maken. 31 maart, en dat is al over 2 weken, wordt onze dochter 2 jaar. En voor die tijd wil ik de woonkamer netjes hebben, net als de keuken (half open). De computerkamer laten we maar even voor wat het is. Dat is meer een rommelhok dan werkkamer, maar ach, onze vrienden en familie weten beter... Ik ben voor nu zeer tevreden weer. Ik ga nu eindelijk op de bank ploffen. Fijne avond!

6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. super .En denk aan het doel dan komt het vast goed

      Verwijderen
  2. Volgens mij hebben we dat allemaal. Het doel is van jou en niet van ons, je lezers. De kast is weer netjes, maar het is niet anders: je moet het telkens achter jezelf blijven opruimen. Of: terugbrengen waar het thuishoort. Bij mij gaat het fout met twee categorieen: de dingen die nog geen eigen plek hebben of de dingen die ik er "even" neer leg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier nog eentje hoor, met zo'n enorm opruimblock. Och, ik ruim tussendoor wel vanalles op en ik doe sowieso wel meer dan voor ik aan dit hele project begon maar mijn fanatisme van het begin lijkt ver te zoeken.
    Deels komt het ook wel omdat ik druk met andere dingen ben en omdat ik veel aan mijn hoofd heb waar ik even geen oplossing voor kan bedenken maar waar het wel gaat om dingen die mijn kids aangaan en me dus diep diep raken. En daar verdwijnt dus veel energie in merk ik. En hoewel ik verstandelijk heel goed kan beredeneren dat ik van opruimen uiteindelijk juist ook weer nieuwe energie krijg lukt het nu gewoon even niet. Maar het gaat vast weer goed komen, met kleine stapjes. Net als bij jou want die kast is nu toch maar mooi weer netjes toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet zeker dat het goed komt! Ik zelf heb een maand niets meer gedaan tussendoor en toen ik eenmaal het opruimen weer had opgepikt was het weer als vanouds... Maar voor mij telt dat ik niet moet blijven hangen in één kamer. Meerdere klusjes buiten en binnen huis door elkaar werkt goed. Evenals het zo snel mogelijk ontdoen van de spullen die weg kunnen. Ik had natuurlijk best dingen kunnen verkopen maar het meeste is rechtstreeks naar de kringloop gegaan. Of weggegeven. Succes ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb gemerkt dat je niet op elk moment in de juiste stemming bent voor een bepaalde klus. Je merkt het of je in een flow komt of niet... Maar ik probeer wel het ritme erin te houden. Als "het" niet wil, dan doe ik gewoon iets kleins, of loop ik een eerder gedaan ding na.

    BeantwoordenVerwijderen